Schreuder College Slinge aan de slag met nieuw techniekmateriaal voor PIE
Vanuit de techniekgelden heeft het Schreuder College een mooie update voor profiel PIE kunnen realiseren.
Sinds kort werkt het Schreuder College Slinge met nieuw materiaal voor de vmbo technieklessen in de richting Produceren, Installeren en Energie (PIE). Deze update werd gefinancierd met een bijdrage vanuit Tech op Zuid. Doordat de leerlingen de theorie dankzij de materialen nu ook in de praktijk kunnen brengen zijn ze veel beter gemotiveerd voor de lessen. Alle PIE leerlingen zijn deze leergang dan ook geslaagd en kregen hun diploma! Intern begeleider Françoise Beljaars peilde onder de docenten hoe het nieuwe materiaal bevalt.
Door het werken met het nieuwe materiaal zijn leerlingen veel beter gemotiveerd.
Welke nieuwe materialen hebben jullie ontvangen?
Vanuit de techniekgelden hebben wij een mooie update voor profiel PIE kunnen realiseren. Om onze leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op het vervolgonderwijs hebben we op mbo’s gekeken naar de door hun gebruikte programma’s en machines. Vanuit deze inzichten hebben we een aantal machines geüpdate en diverse software aangeschaft.
We beschikken nu over een cnc en pneumatiek simulatie. Een andere aanvulling is de Flec koffer welke wij in de praktijk en Nask in kunnen zetten, hiermee kunnen we het op een leuke manier inzichtelijk maken. Vanuit PIE zijn we erg dankbaar dat we onze leerlingen zo nog beter kunnen bedienen.
Hoe heeft het nieuwe materiaal de lessen verbeterd?
De leerlingen kregen eerder de lessen vooral theoretisch aangeboden. Dit maakte de materie heel abstract. Door zelf te werken met de machines en apparaten kunnen ze nu zien hoe het in de praktijk gaat en gaat het ook meer leven bij de leerlingen. Ze zijn nu meer gemotiveerd. Leerlingen waren blij omdat praktijk nu eenmaal meer leeft dan de theorie.
Wat kunnen jullie nu meer dan voorheen?
De Flec koffer wordt veel gebruikt, waardoor het vak Nask in de praktijklessen kan worden geïntrigeerd. Het toepassen van de theorie in de praktijk geeft de leerlingen meer inzicht. Leerlingen zien hun fouten nu en kunnen zichzelf daardoor ook verbeteren. Het is nu niet meer alleen een sommetje maken met formules maar ze zien ook wat er gebeurt in de praktijk.